مُشک آن است که (خود) ببوید نه آن که عطار بگوید…
«سعدی»
اصلا چرا؟
این روزا فروشگاههای حضوری ، آنلاین و تحت شبکههای اجتماعی بقدری زیاد هستند که گاهی آدم برای خرید یه محصول با بهترین کیفیت و منصفانهترین قیمت بدجور به چالش کشیده میشه. مخصوصاً محصولاتی که (مثلاً مثل بیسکوئیت یا ماکارونی) فرآوردهی کارخونهها نیستند. زعفرون، خشکبار و آجیل هم از این گروهن. خیلی اوقات واسه شما هم پیش اومده که یه چیزی رو از یه مغازه خریدین و دفه بعد که رفتین همونو بخرین، ابداً مشابه اون جنس قبلی نیست (مخصوصاً اگه از فصلش گذشته باشه) و فروشنده اصرار داره که به شما بقبولونه که : نخیر! همون جنسه!
– مسألهی تقلب در اجناس
از طرف دیگه این جنسا وحشتناک قابل تقلبن، ینی هرچی که بگی ممکنه اتفاق افتاده باشه توی اون جنس. برادرم (که الان ناظر بهداشت صنایع غذایی یکی از شهرستانهای خراسان جنوبی و اتفاقاً ناظر کار ما هم هست) حدود 13 سال پیش که در دانشگاه فردوسی مشهد با همدیگه همدانشگاهی بودیم یه چیزی گفت که واقعاً شاخ درآوردیم!
اون گفت که اسپانیا از زعفرونایی که از ایران به کشورشون صادر میشه تست پروتئین میگیره! این حرف برای ما (که خودمون سالها زعفرون کار بودیم و هستیم) خنده دار بود که مگه زعفرون هم پروتئین داره؟! بعد گفت که عدهای مقدار زیادی گوشت گاو رو رشته رشته کردن و بعد از رنگآمیزی قاطی زعفرونهای صادراتی(!)شون کرده بودن!
بهرحال این قبیل اجناس عموماً گرون قیمتتر هستن و تا همین ده سال پیش کسی بصورت جدی اونها رو بسته بندی هم نمیکرد و هنوز هم عموماً بصورت فلّه عرضه میشن. حتی هنوز خیلی از این اجناس استاندارد شفافی ندارند. بنابراین این عوامل همه کمک میکنن که بستر تقلب توی این اجناس بخوبی فراهم باشه. مثلاً یکیش این که جنس موندهی پارسالی رو با امسالی قاطی کنن و با قیمتی کمی کمتر از قیمت فصل بفروشن!
پس به طور کلی عوامل تقلب شد:
– گرون بودن
– فله بودن
– متنوع بودن
– فصلی بودن
– کمبود استانداردهای شفاف
– و صد البته متأسفانه وجود افراد سودجوی فراوان!
– مسألهی کم فروشی
متأسفانه بسیار دیده شده که در فروش این محصولات کم فروشی میکنن، مخصوصاً زعفرون! مثلاً یکی یه مثقالش 4 گرمه، یکی 4.2 ، یک 4.5 و …! در صورتی که وزن یک مثقال زعفرون 4.608 هستش! یا مثلاً خیلی باب شده که وزن ظرف رو روی جنس میکشن، مثلا وزن پلاستیک روی هل، وزن ظرف روی عسل، وزن کارتن روی کشمش و … .
البته یه سری بستهها هستن که واقعاً نمیشه وزن کامل رو توش جاگذاری کرد، مثل بعضی از کارتنهای کشمش. این جور مواقع اگه فروشنده شفاف بگه که وزن خالصش اینه، اونوقت دَمش گرم!
– مسألهی سخت مرجوع بودن این جنسا
یه مسأله دیگه هم که این جور جنسا دارن اینه که شما خیلی از این جنسا رو نمیتونین به فروشنده پس بدین. دلیلشون هم اینه که مثلاً “جنس جای بدی بوده” یا مثلا “شما دستچین کردی بعد باقیشو آوردی” و هزار جور “مثلاً” دیگه! (البته شاید بعضی وقتها هم حق با فروشنده محترم باشه)
– مسألهی قیمت بالای برخی برندهای سودجو
این خیلی خوبه که تو زمینهی این قبیل اجناس برندسازی بشه و خیلی عالیه که برخی برندها واقعا با تعهد به مشتری میرن جلو، منتهی متأسفانه برندهای زیادی هستن که یا به مرور کیفیتشون رو پایین میارن (که حاشیه سودشون باقی بمونه) یا اینقدر بزرگ شدن که ارزش برندشون قیمت جنس رو حسابی بالا میبره (گاهی تا سه برابر قیمت واقعی جنس). البته هر برندی سیاست کاری خودش رو داره اما خب در واقع این مشتری هست که باعث میشه یه برندی، برند بشه! بنابراین به عقیدهی من باید بیشتر هوای مشتری رو داشته باشه نه هوای حاشیه سود رو! (مگه نه اینه که باز باید بخش زیادی از سود رو خرج تبلیغات کنه؟! )
حالا این وسط ما کی هستیم و چیکار میکنیم؟
ما چند نفریم با چندین تأمینکنندهی دسته اول و با مرام! تو خیلی از محصولات هم خودمون جنسمون رو تولید و تأمین میکنیم. و البته چندین تا هم ابزار و وسیله داریم با (فعلاً) یه انبار!
– در مورد کیفیت
کارمون هم اینه که تمام تلاشمون رو میکنیم بهترین جنس رو از نظر سلامتی و مرغوبیت، تأمین و فرآوری (شامل سورت کردن، پاک نمودن، آسیاب کردن، شور کردن و …) کنیم و به شکل تازه تازه در بستهبندیهای شفاف و باکیفیت قرار بدیم و البته با منصفانه ترین قیمت ممکن به مشتریهای عزیزمون ارائه کنیم.
– در مورد کمیت
تقریباً صد درصد مواقع ما کمی بیشتر از وزن خالصی که تو سایت نوشتیم، محصول تو بستهبندی میریزیم، حتی زعفرون! و بهیچ عنوان در مجموعهی ما کسی حق ندارد که وزن ظرف را روی وزن محصول بکشد! همشم به این خاطره که خودمون هم وقتی چیزی میخریم، اینجوری میپسندیم.
– در مورد تقلبات
علاوه بر توضیحات کامل محصول، در بخش “حرفهای بخریم” سعی کردیم واسه هر محصولی “جنس شناسی” واستون بذاریم تا بدونین چی میخرین و روش مقابله با تقلبات رو یاد بگیرین.
– در مورد مرجوعی
مرجوعی هم داریم! (شرایط مرجوعی رو اینجا بخونید)
– و اما در مورد قیمت
سعی میکنیم قیمتهای نسبتاً ثابت و البته با حاشیه سود پایینی داشته باشیم، از شما چه پنهون واقعاً گاهی برخی از محصولات واسه ما تقریباً بی سود میشن، منتهی امیدواریم که برکت اون محصولات به فروش بیشتر باقی محصولاتمون کمک کنه.
خیلی از جنسهای ما واقعاً از برخی برندهای مطرح کشور هم مرغوبتر هستن ولی به طور معنیداری قیمتهای پایینتری دارن…
در آخر
و البته اینکه همهی این کارها رو با عشق انجام میدیم تا محصولی که از ما میبرین به افزایش سلامتیتون کمک کنه. از نظر منطقی هم اگه مشتری ما سالم و خوشحال باشه مجدد به ما رجوع میکنه، بنابراین دوطرف سود میکنیم…
منتظر نظرات و انتقادات سازندتون در بخش تماس با ما و همچنین صفحات اجتماعیمون هستیم.
« بیشتر مراقب سلامتیتون باشین، یه نفر عاشقتونه… »