سیاه دانه و عسل در درمان کرونا

سیاه دانه و عسل در درمان کرونا

سیاه دانه و عسل دارای خواص ضد ویروسی هستند که می‌توانند در درمان کرونا نقش مؤثری داشته باشند. در مقاله‌ای که در تاریخ 2020.08.30 تکمیل شده و اخیراً در تاریخ

توجه: این تحقیق اولین تحقیقی است که در این خصوص انجام گرفته است و قطعاً از نظر پزشکی برای تصمیم گیری نهایی و تجویز، لازم است تحقیقات دیگری نیز در این خصوص انجام گیرد.

 

سیاه دانه و عسل در درمان کرونا

یک آزمایش کنترل شده تصادفی که منتظر انجام تحقیقات مشابه است، نشان می دهد بیماران Covid-19 که ترکیبی از عسل و سیاهدانه (Black Cumin = Nigella sativa) دریافت کرده اند، سریعتر از بیماران دارونما بهبود می‌یابند.

طی این تحقیق، درمان با سیاه دانه و عسل می‌تواند علائم Covid-19 را طی 6 روز کاهش دهد (در مقایسه با 13 روز گروه کنترل).

علاوه بر این، نتیجه‌ی آزمایش PCR (که برای تشخیص Covid-19 استفاده می شود) در افراد تحت درمان با عسل و سیاه دانه حدود چهار روز زودتر از افراد بدون درمان، منفی شد.

به گفته محققان ، این اولین تحقیقی بوده است که تأثیر ترکیب سیاه دانه و عسل را در بیماران Covid-19 مورد آزمایش قرار داده است.

دکتر سهیب اشرف (Sohaib Ashraf)، که محقق اصلی این مطالعه و یکی از محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در دانشکده پزشکی هاروارد است، گفت:

“هنگامی که COVID-19 در اواخر مارس رخ داد ، به زودی برای ما روشن شد که این بیماری به سمتی پیش خواهد رفت که سراسر جهان را ویران کند و به عنوان یک دکمه تنظیم مجدد اقتصاد جهانی عمل خواهد کرد.

بنابراین، ما در تحقیقات بالینی منتشر شده در مورد اثر هر دارویی در برابر COVID-19 تحقیق کردیم اما متأسفانه، هیچ دارویی را پیدا نکردیم که در برابر COVID-19 موثر باشد.

ما در تحقیقات علمی قبلی، هر داروی معجزه آسایی را جستجو کردیم که در کنار اثربخشی گسترده در برابر ویروس ها و سایر میکروب ها همراه با خواص ضد التهابی، تعدیل کننده سیستم ایمنی، ضد انعقاد و دامنه وسیعی از مشخصات ایمنی بوده و بتواند در سطح جهانی در دسترس باشد. در این جستجو ما دریافتیم که ترکیب سیاه دانه و عسل می‌تواند کاملاً مناسب باشد.”

محققان گفتند سیاه دانه و عسل اثرات دارویی مشابهی با اثرات ضد ویروسی، ضد میکروبی، ضد التهابی خصوصاً در عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی نشان می دهند.

آنها نوشتند:

“ما استدلال كرديم كه اين تركيب می‌تواند در كاهش شدت بيماری، كنترل تكثير ويروس و درمان بيماران COVID-19 مؤثرتر باشد.”

روش و طراحی تحقیق

این آزمایش بین ماه مه تا ژوئیه سال 2020 به عنوان یک مطالعه فوری در اوج شیوع بیماری Covid-19 در پاکستان انجام شد. در مجموع ، 313 بیمار از چهار مرکز مراقبت‌های پزشکی در لاهور پاکستان، در این مطالعه‌ی تصادفی کنترل شده (RCT) ثبت نام شدند. 210 نفر به عنوان موارد متوسط ​​طبقه بندی شدند که از طریق سرفه ، تب، گلودرد، گرفتگی بینی و تنگی نفس شناسایی شدند ، در حالی که 103 نفر موارد شدید بودند که با تب، سرفه، عفونت ریه و اختلالات تنفسی شناسایی شدند. افراد به طور تصادفی در گروه درمانی یا دارونما قرار گرفتند.

در گروه درمانی تا 13 روز ، هر روز و به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنشان، 1 گرم عسل و 80 میلیگرم سیاهدانه داده شد. این موارد بسته به راحتی بیمار دو تا سه بار در روز داده می شد. عسل در 250 میلی لیتر آب گرم حل می‌شد ، در حالی که سیاهدانه در کپسول تهیه شد. هر دو عسل و سیاه دانه توسط “سازمان رفاه لبخند” که یک سازمان غیر انتفاعی مستقر در پاکستان است تهیه شده بودند.

گروه کنترل کپسول خالی دریافت می‌کردند. بعلاوه ، کلیه‌ی این بیماران Covid-19 طبق توصیه پزشک از درمان استاندارد مراقبت ، شامل داروهای ضد تب، آنتی بیوتیک، اکسیژن مکمل و تهویه مکانیکی در صورت لزوم برخوردار بودند.

افراد به مدت 13 روز و به شکل روزانه از نظر علائم بالینی مورد بررسی قرار گرفتند و در صورتی که به مدت برای حداقل 48 ساعت بدون علامت تشخیص داده شدند، تحت آزمایشات SARS-CoV-2 RT-PCR قرار گرفتند. برای بیمارانی که قبل از روز سیزدهم مرخص شده اند یا در قرنطینه در منزل بوده اند ، پیگیری توسط پزشکی از راه دور انجام شده است.

نتایج اولیه پاکسازی ویروسی (تست PCR منفی) و تخفیف علائم بود. نتیجه ثانویه مرگ و میر 30 روزه بود.

خواص ترکیب سیاهدانه و عسل

یافته ها در مورد خواص سیاه دانه و عسل

مشخص شد که خواص ترکیب عسل و سیاه دانه علائم Covid-19 را در موارد متوسط ​​و شدید به ترتیب در چهار روز و شش روز کاهش می دهد (0.0001> p)، در مقایسه با گروه کنترل که هفت و 13 روز بود.

در موارد متوسط ​​و شدید، پاکسازی ویروسی نیز چهار روز زودتر برای گروه سیاه دانه و عسل در مقایسه با گروه کنترل اتفاق افتاد.

ترکیب سیاهدانه و عسل همچنین مرگ و میر را در بین بیماران شدید کاهش داد (0.029 = p).

در موارد متوسط ​، 96.26% از بیماران تحت آزمایش ​​موفق به فعالیت روزانه در روز 10 شدند، در حالی که این درصد برای گروه شاهد 68.93% بود.

در موارد شدید ، بیمارات تحت درمان با خواص عسل و سیاه دانه تا روز 10 مرخص شد در حالی که مشاهده می‌شود بیماران گروه کنترل هنوز به علت نیاز به اکسیژن درمانی، در بیمارستان بستری هستند.

مرگ و میر 30 روزه در گروه شاهد 18.87% و در گروه تحت درمان 4% گزارش شده است.

محققان می گویند این نتایج نشان می‌دهد که سیاه دانه و عسل باعث افزایش پاکسازی ویروس می‌شود، از شدت بیماری و مرگ و میر می‌کاهد و یک درمان ایمن و مؤثر برای موارد متوسط تا شدید Covid-19 است.

دکتر اشرف بیان کرد که این درمان ترکیبی مقرون به صرفه بوده است (کمتر از 5 دلار برای کل دوره درمان!)، به راحتی و بدون نسخه در دسترس است و به آسانی به عنوان یک درمان خانگی قابل استفاده است.

“ما دیده ایم که بیماران حتی در خارج از آزمایش نیز با این رژیم درمانی به طور معجزه آسایی بهبود می‌یابند. بنابراین، ما مطمئن هستیم که این تنها امیدی است که بشریت برای مبارزه با این بیماری گسترده دارد.

ترکیب سیاه دانه و عسل به عنوان یک ماده مغذی ارزان قیمت، می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروها برای اثرات بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. به احتمال زیاد این روش درمانی به طرز قابل توجهی بار سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد.

“این پتانسیل تجاری زیادی دارد اما برای اثبات اینکه آیا موثرترین گزینه درمانی موجود در جهان است، ممکن است نیاز به انجام تحقیق روی گروه‌های بزرگتر داشته باشیم.”

یکی از اشکالاتی که بر این مطالعه وارد شده است طراحی برچسب باز (open-label) آن بود. (یعنی اینکه بیماران و اشخاصی می‌دانستند چه می‌خورند و این آگاهی ممکن است باعث تاثیرات روانی شود. در مقابل، طراحی کور دوسویه (double-blinded) یعنی حتی الامکان هیچ کس از محققان و آزمودنیها از جریان آزمایش و تحقیق مطلع نباشند)

در این رابطه دکتر اشرف گفت: “علیرغم طراحی کور تصادفی، فقط ارائه دهندگان مراقبت، ارزیابی‌کنندگان نتیجه و تحلیلگران داده‌ها کور شدند. همچنین بیماران در خصوص اطلاع از دانه‌های سیاهدانه کور شدند اما آنها می‌دانستند که چیز شیرینی که می‌نوشند عسل است.”

علاوه بر این، بیماران تحت پشتیبانی دستگاه تهویه هوا در این مطالعه ثبت نشده‌اند (و اثر آن بررسی نشده است).

محققان گفتند: برای بررسی تغییرات احتمالی پاسخ به درمان در بیماران COVID-19 از ریشه‌های نژادی و قومی مختلف، یک مطالعه چند ملیتی با اندازه نمونه‌ی بزرگتر مورد نیاز است.

دکتر اشرف بیان کرد: “ما در حال برنامه ریزی برای انجام آزمایش بزرگتر چند ملیتی در مورد این روش درمانی هستیم و قصد داریم آن آزمایش شامل بیمارانی که تحت پشتیبانی از دستگاه تهویه‌ی هوا هستند نیز باشد.”

دکتر اشرف افزود این تیم در حال کار بر روی چندین پروژه بالینی از جمله مطالعه‌ی تصادفی کنترل شده (RCT) بر روی اثرات خواص ترکیب عسل و سیاهدانه در بین کارکنان مراقبت های بهداشتی برای بررسی پتانسیل پیشگیری سیاه دانه و عسل است. تحقیق مذکور در حال حاضر در مرحله‌ی تهیه‌ی بودجه است.

متن کامل مقاله:
https://doi.org/10.1101/2020.10.30.20217364


خواننده‌ی گرامی؛ همانطور که گفته شد این تحقیق تنها تحقیق انجام شده در این خصوص است و از آنجایی که صحت نتایج آن نیازمند بررسی‌های سایر محققان است،فلذا اکیداً توصیه می‌شود از آن به عنوان یک نسخه‌ی کامل و کافی استفاده نفرمایید. هر گونه تجویز مخصوصاً برای افراد دیابتی فقط تحت نظر پزشک متخصص (و نه افراد غیرمتخصص در طب سنتی) امکان پذیر است.

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *